Het ministerie van LNV gaat volgend jaar in een middelgrote stad onderzoeken wat het effect is van het geven van korting op biologische producten bij de supermarkt.

Voor deze campagne is 1 miljoen euro beschikbaar. Het ministerie wil weten of consumenten wel bewust biologische producten kopen, als ze korting krijgen. Dat heeft R. Bol, directeur Industrie en Handel van het ministerie, donderdag namens minister Veerman op een symposium in Wageningen gezegd. Het ministerie wil dat in 2007 vijf procent van de voedingsmarkt uit biologische producten bestaat. Nu is dat marktaandeel nog maar twee procent.

Uit tal van onderzoeken blijkt volgens Bol dat consumenten zeggen dat zij de voorkeur geven aan duurzaam geproduceerde voedingsmiddelen, maar dat ze uiteindelijk toch voor de niet biologische koopjes door de knieën gaan. Maar volgens de wetenschappers van de leerstoelgroep Marktkunde en Consumentengedrag gaat het wel beter met de aankoop van duurzame producten. Zo is biologische melk in discount-supermarkten ongekend populair. Zowel het ministerie als de wetenschappers denken dat gerichte voorlichtingscampagnes over voeding uit de tijd raken. “Het gaat om imagoverandering. We moeten consumenten zo onopgemerkt mogelijk emotioneel raken en ze laten beseffen dat duurzaam consumeren bij hen past. Met hulp van het ministerie moet de landbouwsector inzetten op een radicale imagoverbetering van duurzaam voedsel,” zo meent Bol.

Bron: communicatie online

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *